• Медиация
  • Ақпарат
  • Қоғам
  • Заң және заман
  • Сауалнама
  • Әдебиет
  • Мәдениет
  • Дала даналығы
  • Вебинар
  • Марапат
  • Мәміле
  • Отбасы психологиясы
  • Республика
  • Сухбат
  • Сұрақ-жауап
  • Тәлім
Facebook Twitter Instagram
Facebook Twitter Instagram
HALYQ MEDIATORY HALYQ MEDIATORY
Subscribe
  • Ақпарат
  • Медиация
  • Сухбат
  • Сұрақ-жауап
  • Тәлім
  • Қоғам
  • Әдебиет
  • Республика
  • Русский
HALYQ MEDIATORY HALYQ MEDIATORY
Home » Медиация – билер сотынан бастау алатын құқықтық институт
Дала даналығы

Медиация – билер сотынан бастау алатын құқықтық институт

PressaBy Pressa01.05.2020Еш пікір жоқ6 Mins Read
Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Қазақтың билер соты өзі-нің шынайылығымен ха-лыққа ең жақын құқықтық орган болған. Құқықтық құрылымы және сот ісін жүргізуде өзіндік қалып-тасқан бай тарихы бар, әлемдік үлгідегі классика-лық соттарға қай жағынан да үйлесе алатын бірегей сот жүйесі екеніне дүние жүзіндегі ғалымдар нақты көз жеткізді.

Қазақ елінің мыңдаған жылдардан бері ғасырдан – ғасырға ұласып келе жатқан мемлекеттік билігінде би-лер сотының алар орны ерекше. Шынайы халықтық үлгіде құрылып, ежелден елді кәдет-ғұрыпқа негіз-делген дәстүрлі құқық нор-маларын берік ұстанған бұл сот жүйесі ұлттық санамыз-дағы ұзақ жылғы даму эва-люциясында тек әділдік пен ақиқаттың айқын көрінісі ретінде мызғымай келді. Ұлтымыздың өзіне тән осындай құқықтық мәдени-еті, оның халық алдындағы беделі мен рөлінің жоғары болуына билер сіңірген өл-шеусіз еңбекті барлық қы-рынан танып білу қажет. Оның тарихи тұлғасын көне заманнан келе жатқан Рим, Эллада, Египет, Вавилон сынды елдер жеткендей құ-қықтық дәрежеге көтеруді осылай ғылыми тұрғыда ти-янақтау өте орынды, әр елі-міздің құқық тарихы үшін өте қажетті нәрсе.

Қазақтыӊ билері әділ ше-шімдерімен елді аузына қа-ратып, дауласқан екі тарап-тыӊ да көӊілінен шығатын жүйелі билігімен ел құрме-тіне бөленгендігі найту қа-жет.

Билер даулы мәселелерді қарау кезінде барынша аш-ықтық принципті басшы-лыққа алып, тараптардыӊ мүмкіндігі нешектеу қой-май, екі жақты бітістіруге күш салған. Ел ішіндегі үнемі болып тұратын түрлі дау-дамайларды шеше оты-рып, қазақтыӊ дана билері кәсіби жағынан шыӊдалып, тәуелсіз сот билігіретінде ғасырлар бойы қалыптасты. «Билік айтқан би емес, бі-тістірген би» деген прин-ципте содан қалса керек. Яғни, билік айтудыӊ мұраты жазықтыны жазалау емес, дауласқан тараптарды бі-тістіріп, дауды ушықтырмай шешу, ел ішініӊ бірлігі мен бүтіндігін сақтауға қызмет ету болған.

«Алдыңа келсе адамның құнын кеш», «Иілген басты қылыш кеспейді» деген на-қыл сөздер қылмысқа төре-лік етуде де кешірімділік орнайтындығын аңғартады. Сондай-ақ «Дау мұраты – бітім» деген ұғым да, билер сотының жазалау мен құн төлету мақсатында емес, әділеттің орнауына қызмет еткендігіне дәлел бола ала-ды.

Мысалы, «Жебенің ұшы» (Әнет бабаның Қалқаманға байлаған байламы), «Жыл-қының құйрығы» (Кеңгір-байдың Кебекке қиған жаза-сы) сияқты биліктер бірінші кезекте ел бірлігі мен ұлт тазалығын қорғау үшін қыз-мет атқарған. «Қол сынса жең ішінде, бас жарылса бөрік ішінде» деп, билер кей майда бұзақылықтарды сы-ртқа шығармай ауыл, ру іш-інде басып отырған.

Қазақ қоғамында билер-дің даңқы әділ ісімен, тап-қыр шешімдерімен ғана арт-қан. Қара қылды қақ жарған билердің атақ-абыройы бү-кіл елге тарап, мыңдаған шақырымдардан даушылар іздеп келіп, төрелігін сұра-ған. Сол себепті, билер соты кәсіби тұрғыдан әбден шың-далған, тәуелсіз сот билігі ретінде сақталып келді. «Тура биде туған жоқ» де-ген ұғым да осыдан қалса керек.

Қазақты ежелден мәміле-гер халық деп атаймыз. Кез келген мәселені келісіммен шеше білгендігін тарихтан, ауыз әдебиеттерінен білем-із. Қазақ халқы үшін бітім-гершілік – билік айтудың ең озық өнегесі. Ұлы қазақ да-ласы билігінің белгілі дара тұлғалары – Төле би, Қазы-бек би, Әйтеке билер баста-ған дана билердің ел ара-сындағы кез-келген дауды бітімгершілік жолымен ше-шіп, халқымыздың бірлігін, ауызбішілігін, тұтастығын сақтауға үлкен назар аудар-ғаны баршамызға белгілі. «Медиация туралы» заңы-мыздың аты бөлек болғаны-мен қазақ халқы үшін жат дүние емес. Бүгінгі жазыл-ған заңға ғана сүйенетін заманда екі жақтың мәсе-лесін мәмігерлік жолмен шешіп берудің ұтымды жо-лын ойластырып, арнайы заң да қабылданды

Біздің пікірімізше, қа-зіргі таңда бірінші кезекте құқықтық, азаматтық құ-қықбұзушылық қатынас-тардан туындайтын даулар бойынша соттан тыс реттеп, шешу, соттардан тыс тәртіп-пен жүргізу институттар жүйесін және оның оң тә-сілдері мен тетіктерін дамы-ту тәжірибесін енгізуді және жүзеге асыруды қолға алған дұрыс. Сот жүктемесінің мейлінше жеңілдетуі мен дауласушы тараптардың өсім салмағын төмендетуі үшін «Медиация туралы» заңның соттан тыс тәртіп-пен жүргізіліп, шешілу тә-жірибесінің оң тәсілдері мен тетіктерін қалыптас-тыру институтын дамыту қажет.

Сот өндірісінде қаралып, аяқталған барлық санаттағы істердің саны жыл сайын төмендемей, еселеп көбейіп жатқаны соттардың статис-тикалық көрсеткіштерінен-ақ белгілі. Әрбір туындаған даулар сот өндірісіндегі іс-тер бойынша ғана тиімді пайдаланылып, оң шешімін тауып жатқанын көруге бо-лады. Алайда, тараптар ара-сында туындаған даулардың соттан тыс реттеліп, шеші-ліп жатқаны туралы іс жү-зінде бейхабар екеніміз рас. Өйткені, тараптар арасында туындаған даулардың, «Ме-диция туралы» заңға сәйкес, соттан тыс реттеліп, шешіл-гені жөнінде статистикалық деректер мүлдем жоқ десек қателеспейміз. Соттарда іс-тер айлап, кейде жылдап қаралатын болса, медиа-торға 30 күн ғана уақыт беріледі. Соттардан ең бас-ты айырмашылығы – меди-аор тараптармен болатын келіссөздерге кез келеген уақытта, кез келген жерде қатыса алады. Ал, судьяға араласпаушылық принципі бойынша мұндай келіссөз-дерге қатысуға заң бойынша рұқсат етілмейді. Меди-ацияны жүргізу тараптар-дың өзара келісімі бойын-ша және олардың арасында медиация туралы шарт жа-салған кезде жүзеге асыры-лады.

«Би болмасаң-болма, би түсетін үй бол» дегендей, сот ісін жүргізу ханның отыратын жерінде, алаңын-да, бидің үйінде немесе бел-гіленген жерлерде, көбінесе рулардың көшпелі мекен-дерінде өтті. «Шын би сө-зіне бағады, сұм би көзіне бағады», «Шешендік күші шындық», «Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні бар», «Турашыл би елін озды-рады, тумашыл би елін аз-дырады» деген халықтың даналы сөздері арқылы, біз-дер билер сотында бидің тіл шешендігі мен сөз тапқыр-лығы нəтижесінде талай шиеленіскен істер бітім-кершілікпен, екі ру арасын татуластырумен бітіп жат-қанын, көшпелі қазақ дала-сындағы билердің ел қамын ойлаған данышпан азамат-тар болғаны байқалады. Егер, іс күрделі болмаған жағдайда талап қоюшы мен жауапкердің қатысуымен бір ғана би істі шешіп отыр-ды.

«Ит құтырса иесін табар, дау құтырса биін табар», «Жер дауы мен жесір дауы бітпейді», «Дауың жоқ бол-са кепіл бол» деген қазақ-тың мақалдарынның терең түп мағынасына ой жүгірт-сек даудың шешімін билер сайысушылық іс-əрекеттер арқылы шеше білген.

Қазақтардың əдеп – ғұ-рып құқықтарының табиға-тын анықтай келе, академик Салық Зиманов былай деп жазды: «Қазақтардың құ-қық əлемі мен құқықтық дү-ниетанымы тереңде жатыр. Қазақтар жəне олардың ата-бабалары өмір сүрген Орта-лық Азия мен Еуразия ке-ңістігінде сан империялар мен əлеуметтік-саяси жүйе-лер бірін-бірі толассыз ал-мастырумен болды.

Қазақтың көшпелі қоға-мы аясында, оның дүниені жəне құқықты тануда өзін-дік ерекшеліктері болды. Адамгершілік құндылық-тарға негізделген дала де-мократиясының институт-тары кең құлаш жайған көшпелі қоғамда пікірталас қисындылығының құралы ретінде əділ сот пен ше-шендік ділмарлықтың рөлін өте жоғары қойып, өзін-өзі басқару еркіндігіне деген ұмтылыс айқын сезілді»

«Сөз шындыққа тоқ-тайды, пышақ қынына тоқ-тайды», «Шешендіктің кү-ші шындық», «Əділдікке жығылмайтын адам жоқ» деген мақалдардың мағы-насында, билердің адам-дардың өзара қарым қаты-настарында тəртіптілікті реттейтін дəстүр мен əдет-ғұрып заңдарын негізге ала отырып шындықты шешуі-нің тарихи рөлі зор болды. Қазақтардың əдет-ғұрып дəстүрлі ережелері мен құ-қықтық күші бар əдет-ғұ-рып заңдары арасында бел-гілі бір белгі болған жоқ. Қоғамның саяси өмірінде ел бірлігін сақтау мақсатында билер соты жариялығымен, əділдігі жəне шешендік да-нышпандылықтары арқылы екі жақты татуластырумен бітімгершілікке көп мəн бе-ріп отырды.

Бұған халықтың келешегі мен елдің ертеңін болжай білетін, жаман қылығын жазбай танып, сын тезіне салатын көрегендік қасие-тімен ұлт тағдырын темір қазықтай тура болжап бере-тін кемел ойлы білгірлігін, көрегендігін қосыңыз. Ел мүддесі мен бірлігі үшін ат-қарған бұл қызметтің ау-қымы кең, мәні зор болған. Сонымен бірге, ел ішіндегі бүкіл қоғамдық қарым-қа-тынастағы құқықтық нор-маларға, ұлттық мінез-құ-лыққа тән әдет-ғұрыптар мен салт-санаға қылау тү-сірмей сақтау, жетілдіру, қазіргі тілмен айтқанда құ-қықтық тұрғыдан тәлім-тәрбие беру, заң ретінде жүзеге асыру сынды ұлттық идеология мен патриоттық-қа баулу да билерге жүктел-ген.

Дияз Мұстафин, 
Қарағанды облысы мамандандырылған ауданаралық экономикалық сотының судьясы

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
Previous ArticleПЯТЬ СПОСОБОВ НЕ ДОВЕСТИ СПОР ДО СУДА
Next Article ҚАЗАҚ ХАНДЫҒЫН ҚАЛЫПТАСТЫРУ МЕН НЫҒАЙТУДАҒЫ ҚАЗАҚ ЕЛІНІҢ ҚҰҚЫҒЫ МЕН БИЛЕР ТӨРЕЛІГІ
Pressa

Related Posts

Келісіп пішкен тон келте болмас

13.11.2023

Медиация – татулық тірегі

05.08.2023

5 тамызда ҚР «Медиация туралы» Заңның қабылданғанына 12 жыл толады

04.08.2023
Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

Halyq mediatory - Медиация, психолого-құқықтық кеңес, жарнама, қоғамдық ақпараттық республикалық басылым
Республикалық медиация, құқықтық, психологиялық, саяси, әлеуметтік басылым.

Мекен-жайымыз: ҚР Шымкент қ. Нұрсат м/а 126/37.
Байланыс телефондарымыз: +7 702 734 42 36, +7 707 134 25 20, +7 7252 97 53 43

  • Жарияланған материалдарды көшіріп басу үшін редакциядан ресми рұқсат алу шарт.
  • Кейбір суреттердің ғаламтордан алынуына байланысты олардың мазмұнына, сапасына редакция жауап бермейді.
  • Медиация
  • Ақпарат
  • Қоғам
  • Заң және заман
  • Сауалнама
  • Әдебиет
  • Мәдениет
  • Дала даналығы
  • Вебинар
  • Марапат
  • Мәміле
  • Отбасы психологиясы
  • Республика
  • Сухбат
  • Сұрақ-жауап
  • Тәлім

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.